Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 6-letnich
Temat: Wielkanoc się zbliża…
Zagadnienie programowe : Obszar edukacji muzycznej
- śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce
Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
- poznaję zwyczaje, tradycje i sztukę ludową
Cele ogólne:
- wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki- klaskanie, stukanie, inne umowne ruchy, gra na instrumencie
- prawidłowe reagowanie ruchem na słyszaną muzykę
- uczenie się kroków i prostych form tanecznych
- obserwowanie zachowań ludzi w najbliższym otoczeniu podczas przygotowań do Świąt Wielkanocnych
- uczestniczenie w zabawach z elementami improwizacji ruchowej
Cele operacyjne:
- zna podstawowe symbole Świąt Wielkanocnych
- wykonuje umowne ruchy do znanej muzyki klasycznej
- gra na instrumentach perkusyjnych
- chętnie bierze udział w nowej zabawie muzyczno- ruchowej
- porusza się w rytmie słyszanej muzyki
Metody:
- metoda przekazu wiedzy
- metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss
Formy aktywności dziecka:
- gra na instrumentach
- śpiewanie piosenek
- ruch przy muzyce
Środki dydaktyczne: Instrumenty perkusyjne: trójkąty, drewienka, tamburyna, bębenki, płyty CD, magnetofon, ilustracje przedstawiające zwyczaje świąt wielkanocnych w Polsce, kosz wiklinowy, papierowe jajka.
Przebieg zajęcia
- Powitanie pląsem „ Wszyscy są”
„ Wszyscy są, witam was! Zaczynamy już czas!
Jestem ja, jesteś ty, raz, dwa trzy!”
- Rozmowa na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych oraz zwyczajów związanych z nimi( wybieranie obrazków i umieszczanie na tablicy)
- „Pomoc w porządkach świątecznych” podczas znanej dzieciom zabawy muzyczno- ruchowej „ Myjemy talerze”( z baletu Sylwia czyli nimfa Leo Delibes’a) ( zał. nr 1)
- Wyprawa do kurnika po jajka, symbol Wielkanocy. Napotkanie przydrożnych kaczek.
Podział dzieci na cztery grupy , rozdanie instrumentów perkusyjnych: trójkąty, drewienka, tamburyna i bębenki.
Zabawa metodą aktywnego słuchania muzyki wg B. Strauss zatytułowana „ Le Basque (J. Galway). ( zał. nr 2)
- Na drodze do kurnika dzieci napotykają kurczaki. Improwizowany taniec do utworu muzycznego M. Musorgskiego- Obrazki z wystawy- Taniec kurcząt w skorupkach.
- „Radości i smutki kurnika”. Dzieci siadają w kole, w siadzie skrzyżnym, nauczycielka składając kurkę techniką orgiami opowiada o perypetiach liska, który chciał zapolować na kury. Sadza papierową kurkę w środku koła i włącza melodię ludową z Izraela (Hashual), jednocześnie prosząc, by dzieci naśladowały jej ruchy(zał. nr 3 „Lisek fajtlapa”)
- Wręczenie dzieciom papierowych jajek zdobytych w kurniku. Ozdabianie jajek kredkami świecowymi. Włożenie ozdobionych jajek do wiklinowego kosza.
- Utrwalenie zabawy muzyczno- ruchowej „Lisek fajtłapa”.
Załącznik nr 1 „Myjemy talerze”
Zabawa uwrażliwiająca na zjawiska rytmiczne oraz kierunek linii melodycznej. Nauczyciel opowiada: „ Zbliżają się święta, w domach robimy świąteczne porządki. Mama krząta się po kuchni: sprząta, piecze, odkurza oraz zmywa talerze.
Pomoce: papierowy talerz dla każdego dziecka
PRZEBIEG ZABAWY:
Dzieci siedzą na obwodzie koła, w rękach trzymają talerze i ściereczki. Wraz z rozpoczęciem muzyki wykonują następujące ruchy:
- W rytm muzyki każde dziecko zaczyna delikatnie wycierać talerz, po czym następuje uniesienie talerza w górę i dwoma energicznymi ruchami dzieci pocierają szmatką o talerz.
- Kilkakrotne powtórzenie czynności z punktu 1.
- Naśladowanie układania talerzy na coraz wyższą półkę, po czym następuje uniesienie talerza w górę i dwoma energicznymi ruchami pocieranie szmatką o talerz.
- Kilkakrotne powtórzenie czynności z punktu 1.
- Wraz ze zmianą charakteru muzyki dzieci zmieniają rodzaj ruchów i w tym momencie dzieci podrzucają do góry talerze wraz ze ściereczką .
- Kilkakrotne powtórzenie czynności z punktu 1.
Załącznik nr 2 Ustawienie: dzieci siedzą na krzesłach
Rekwizyty : trójkąty, bębenki, tamburyna, pudelka akustyczne
Forma: AB
Dzieci podzielone na 4 grupy siedzą na krzesłach. Każda grupa ma w rękach jeden rodzaj instrumentu. Po usłyszeniu muzyki dzieci zaczynają grać na umówiony ruch ręką ze strony nauczycielki lub chętnego dziecka, które będzie pełniło rolę dyrygenta.
Załącznik nr 3 „Lisek fajtłapa”
Ustawienie: w kole
Pomoce : papierowe kurki z orgiami
Przebieg zabawy:
Był sobie lisek fajtłapa, który udał się do wioski ,aby upolować kurkę, jednak strach przed kogutem….
Wstęp: idzie lisek do wioski- marsz po obwodzie koła.
- Lisek rozrzuca wokół siebie ziarnka pszenicy- ruch, jak do siewu, dzieci w miejscu obracają się w prawą, później w lewą stronę, „ rozrzucają” przy tym ziarno.
- Dzieci podchodzą 4 krokami do środka koła-kurnik- chcą złapać kurkę,( ruch rąk).Następnie 4 krokami wycofują się na zewnątrz koła, opuszczają ręce w dół.
- Lisek wraca do lasu – dzieci idą po obwodzie koła w prawą stronę; po pauzie następuje zwrot w lewą stronę- powrót do wioski.
- Dzieci podchodzą4 krokami do środka koła – kurnik- skradają się na palcach, palec wskazujący trzymają na ustach, odwracają się tyłem do środka koła i 4 krokami wycofują się na zewnątrz.
Przebieg utworu: wstęp, 1 2 2 1 2 2 3 4 1 2 2
Scenariusz opracowała: Grażyna Gospodarek